Tuesday, December 28, 2010

Marry Me,Mary....


                                                                                 Menonton kisah cinta tiga segi Wi Mary dalam drama korea "Marry me,Mary" amat terhibur rasa hati.Lucu tetapi banyak pengajaran yang boleh kita timba dari cerita tersebut.Hari ini tertarik dengan kata-kata Mary "Don't judge people by how they lives". Kata-kata yang amat menarik dan dalam maksudnya. Sama juga maknanya "Don't judge  people by how they look" juga "Don't judge a book by it's cover". Ada unsur-unsur tersembunyi dan dalam maksud kata-kata tersebut.Jangan menilai seseatu itu berdasarkan pandangan luaran sahaja gunakan juga mata hati untuk menilai sesuatu atau seseorang. Pandangan mata kasar tidak selalunya tepat.

                                           Nilaian setiap orang tidak sama.Tidak ada satu garis pengukur yang tepat untuk menilai seseorang. Ianya berbentuk subjektif. Cantik misalnya,sesuatu yang cantik  bagi kita tidak semestinya cantik bagi orang lain. Setiap individu ada tafsiran kecantikan mereka sendiri. Banyak benda yang tidak dapat kita nilai secara tepat seperti kekayaan,kecantikan,kebahagian,cinta,kasih sayang,suka,benci dan banyak lagi.

                                         Pendek kata,mata kasar kita tidak dapat menilai banyak benda atau perkara dalam dunia ini. Halusi setiap situasi dengan mata hati kita. Bukan kekayaan menentukan kebahagian setiap orang. Lain orang lain keperluannya dalam hidup ini. Nasib setiap orang juga tidak sama ada yang beruntung,ada terlebih untung,ada yang malang dan ada yang terlebih malang. Tidak ada seorang pun yang mahu hidup dalam kesusahan tetapi itulah hakikat kehidupan kita. Oleh itu bila melihat seseorang jangan sewenang-wenangnya kita meletakkan label kita sendiri. Kita tidak boleh menilai seseorang hanya dari melihat secara luaran sahaja. Banyak faktor perlu kita lihat dan kaji dalam menilai seseorang itu.

2 comments:

miho amyra said...

nak sGt tgK citEr nih...
tApi xbErkesEmpatAn....
haihh~
uHh...sEbut psL citeR koRea...
bR teRingat Maduu...hehe~
Lom bUatkn lg...
sAbar eh...=p

iNa AMaNiE \ (^0^) / said...

Watlah cpt2 tak sabar gak ni...